zondag 24 januari 2016

The days after

Vrijdag was het dan zover. Eerste chemo. In de morgen nog even naar mijn werk voor de training. Het was de laatste training dag die bestond uit een test. Daar hadden we 5 uur de tijd voor. Dat ik na een dik uur al klaar was zegt waarschijnlijk meer over de test dan over mij. Ik had al aangegeven dat ik vroeg weg moest die dag en dat was uiteraard geen problem.

Nadeel was wel dat ik nu van Binghamton naar Utica moest rijden. Ik heb er voor gekozen om  niet van ziekenhuis te veranderen toen wij naar Cooperstown verhuisde en ik dank God op mijn blote knieen elke keer als ik bloed ga prikken in Cooperstown. Ik mag namelijk hier bloed prikken in Cooperstown zodat ik niet elke have klap (lees 1 tot 2 x per week) naar Utica hoef te rijden. Maar wat een stelletje randd****** hier. Ze kunnen mij niet vinden, mijn naam of geboorte datum of weet ik wat, ze raken mijn bloed kwijt, zenden het naar de verkeerde doctor, kunnen uitslagen niet vinden. Je kan het zo gek niet bedenken of ze raken het kwijt. Ook afspraken nakomen is erg moeilijk. Het bekende " nietterugbelsyndroom" en afdeling A heeft geen flauw benul wat afdeling B doet. Je bent er klaar mee. Ik zou hier niet graag een operatie ondergaan want je zou bang zijn dat je je been amputeren in plaats van een wrat wet te halen.

In Utica is dat een verademing. Alles lijkt daar altijd gesmeerd te lopen. Men weet wie je bent waar je voor komt en is voorbereid. Veel dezelfde gezichten en ze kennen je bij naam. Georganiseerd altijd op tijd en gewoon heel vriendelijk. Je voelt je nooi als een vervelende zeur.

In het ziekenhuis aangekomen ben ik een uur te vroeg maar dat is uiteraard geen probleem. Ik lig in no time aan het infuus en nadat men vanalles nog controleerd incl bloed en met mij nog maals wat dingen door bespreekt mag de chemo starten.
Ook gaat er gelijk een zakje anti spuug medicatie in en liters met vocht. Cisplatin is namelijk heel schadelijk voor je nieren en het vele vocht moet daarvoor helpen.

Binnen een uurtje draait mijn maag zich toch wel een paar keer om en ik krijg nog een zakje anti spuug. Ook krijg ik wat voor de hoofdpijn want ik kreeg enorme koppijn.

Nadat alles er in zat en het naspelen over was mocht ik naar huis. De rest van de avond voel ik me best. Alleen heel erg moe. Ik lig voor 8 uur in bed. Om vervolgens de halve nacht boven het toilet te hangen.

Zaterdag was spugen hier en daar en weer enorme hoofdpijn, maar de medicatie helpt gelukkig.

Zondag starte eigenlijk wel goed. Hier en daar wat misselijk en wederom een aanval op de hoofdpijn pillen. Ik word vast een complete excedrin verslaafde.

Ik probeer ook mezelf bezig te houden. Dan voel ik me beter dan bankhangen. Kevin zweert dat ik een acute aanval ADHD heb. Halvewege de middag is het dan ook gebeurd. Ik voel me alsof ik een liter jenever heb gezopen en Compleet gevloerd ben ik.

Vanmorgen al vlogen de haren me overal. Mijn kussen zat onder. (Wat ik pas later zag). Mijn haar was pas 3 cm lang en waarschijnlijk nog erg gevoelig ervoor. Toen ik me realiseerde dat ik mijn haar dus weer kwijt raak, was het ineens weer effe heel werkelijk. Ook al was ik er op voor bereid (dacht ik), ik was er toch even flink van overstuur. Een potje flink uitjanken luchte wel op. Heel de dag geborsteld maar op een gegeven moment jeukt het me overall en mijn trui zat onder. Dus dan is er maar 1 oplossing. Eraf ermee. Drastische maar constant de haren van je af kloppen en jeuk overall is ook niks. En alles komt onder te zitten. Nadat ik het er allemaal af had, wat nog makkelijker klinkt dan het in werkelijkheid is, gauw onder  de douche want alles jeukt.

Ja en dan moet ik mijn mutsen weer opzoeken. Slapen met een kaal hoofd is koud en vooral als je de verwarming in de slaapkamer niet aan hebt. Hier een muts daar een la vol sjaals, maar mijn echt badstof "slaap"muts kon ik nergens vinden. Deze is gemaakt van badstof en heeft elastiek vanachter zodat je hem ook niet zo snel verliest tijdens het slapen. Kevin schiet het ineens te binnen dat ik de mutsen s'morgen nog vaak droeg als ik naar mijn werk ging. Aangezien het s'morgen vaak er koud is en helemaal als je niet veel haar hebt.
En inderdaad Kevin komt met een arm vol mutsen terug van mijn auto. Die we snel in de was machine gooien. Ook droeg ik veel sjaals met een afgeknipt t shirt er onder. Dat klinkt waarschijnlijk erg vaag maar is echt de oplossing van de eeuw vond ik. Ik kwam het tegen op you tube.
https://www.youtube.com/watch?v=kCHVW-PuXDQ werkt perfect en je kan eindeloos combineren. je koopt een zootje goedkope t shirts by Walmart en sjaaltjes die je overall tegenkomt en voila.

Morgen ga ik niet naar mijn werk, alleen in de middag hebben we een belangrijke vergadering. Daar wil ik dan wel heen. Ik hoef zelf niet te rijden  want Shirley's manager neemt mij mee. Dan kan ik nog effe coffee leuten bij mij dochter haar domein. Shirley werkt namelijk voor dezelfde werkgever als ik waar zijn een Tim Hortons runt. Dat is zeg maar een soort starbucks in een groot benzine station. Ze heeft vast coffee klaar  rond 11 uur. De meeting namelijk pas om 12 uur. Perfecte tijd.




4 opmerkingen:

  1. Super vervelend, al die bijwerkingen, maar als de kuur werkt, ben je die hopelijk snel vergeten. Als ik het zo lees, zorgt Kevin wel heel lief voor je. Hoeveel keer moet je die behandeling met cisplatin? In ieder geval veel sterkte en een dikke knuffel. Groetje (ook voor Kevin, Shirley en Aleysa) vanuit Lottum

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Shirley mag je snel zelf de groetjes doen ze komt de 11 de naar nederland.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sterkte met weer zo'n kuur! Wat sla jij je er goed door heen
    Men wat ben jij een sterke vrouw!
    Knuffel uit brabant

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je moest een weten vandaag. Ben de bank niet af geweest behalve om te Ziek te zijn. Gatver wat ben ik dat al spuugzat. Letterlijk. Vandaag is om snel te vergeten..

    BeantwoordenVerwijderen