woensdag 20 januari 2016

Bijna weer zover

Heel langzaam loopt deze week ten einde. Mijn "werk" week zit er op. Wat rest is de laatste dag van de Subway training.
 En dan ... ja dan is het vrijdag en dan mogen we weer. Chemo...Nieuwe ronde nieuwe kansen zullen we maar zeggen.

En ben ik er klaar voor? Nee niet echt. Ik zie er als een berg tegen op.

Het is nu 3 maanden geleden dat ik de laatste chemo kreeg. Ik had gehoopt dat de meeste bijwerkingen nu wel weg zouden zijn. Een simple ziel als ik zou dat denken. Maar niks is minder waar. Slapen is een drama. Ik ben elke morgen tussen 2 en 3 wakker en kan niet meer slapen. Slaap middelen heb ik wel maar ik ben er erg huiverig van. In slaap vallen s'avonds is geen problem. Ik slaap voor ik het kussen raak. Ik moet s'morgen wel werken en ben bang dan suf en dus te zijn. Zeker met deze sneeuw heb ik al mijn aandacht bij de weg nodig. Allerlei homeopatische middeltes werken voor geen meter.

Ook mijn spieren blijven me lasting vallen. Vooral in mijn boven benen en schouders. Ik heb wel een spier ontspanner maar die wil ik s'morgens niet nemen. Het maakt mij onvast op mijn benen en ik ben al meerdere keren gevallen. Het geeft het gevoel alsof je net iets te veel alcohol gedronken hebt en een beetje zwalt. Dus als ik thuis kom is dat het eerste waar ik naar grijp. Ik heb het idee dat dit eerder erger wordt de laatste paar weken dan minder. Ik denk dat de kou er ook een rol in speelt.
Temperaturen waar je eng van word.

Vermoeidheid is ook iets wat maar niet minder wil worden. Ook op dagen dat ik niet werk. Al ben ik volgens Kevin wel weer actiever aan het worden. Maar de helft van mijn vrije dagen planning  komt meestal niet uit. In de morgen heb ik grootste plannen. Ik ga dit koken/bakken, boodschappen doen, dit doen, dat doen. Maar halverwege de dag gaan mijn leuke plannen de prullebak in en hang ik als een zout zak op de bank.

Nu gaan we dus weer aan de bak. En wat voor 1. Ik krijg Cisplatin. Een venijnig goedje. Bij toeval las ik dat iemand die ik op facebook heb ik Nederland ook Cispatin krijgt. In Nederland moet je bij deze Chemo zelfs een nachtje in het ziekenhuis blijven vanwege de bijwerking van spugen.

Toen ik dat las heb ik even verhaal gehaald bij mijn oncoloog. Maar hier hoeft dat niet. Dat is prettig maar het feit dat men dat in Nederland doet voorspelt niet veel goeds. En inmiddels is zij begonnen met deze troep en hakt het er volgens haar flink in.

Al met al zie ik er tegen op als een berg zo hoog.. Helpt uiteraard helemaal niks maar ik kan het ook maar slecht van mij af zetten.

Ook mentaal hakt dit er allemaal lekker in. Niet alleen dat ik weer aan de chemo moet maar het hele gebeuren dat er nu dus een 2de keer kanker is gevonden. In mijn hoofd blijf ik me afvragen waar dit in Godsnaam gaat eindigen. Ooit dacht ik dat dit een eenmalige gevalletje pech hebben was, maar nu ben ik gewoon bang. Bang dat dit ook na de 2de niet over gaat zijn. Jaja ik weet het wel, Zo moet je niet denken. Het helpt niks en je schiet er geen zak mee op. Maar zet die knop maar eens om in je hoofd. Sommige dagen lukt dat. Vooral als ik op het werk lekker veel sores hebt. Maar zoals nu dus helemaal niet. Dan gaan die radertjes in de boven kamer draaien.

Ik kan er ook zo ontzettend kwaad van worden. Om een of andere reden reed ik naar huis en ik was gewoon in een pis humeur. Thuis lekker douchen dacht ik. Alleen ik stoot mijn teen en werd zo ontzettend nijdig dat ik een fles crème spoeling door de douche geslingerd heb. Nou het enige wat ik daarmee bereikte was een klere zooi in de badkamer die ik moest opruimen. Was ook nog eens de fles van Kevin..Gelukkig had ie nog een reserve fles staan.

Afijn morgen eerst een dagje in de school banken. Zal vanavond eerst nog een paar Donald Ducks down loaden. Die ga ik vast wel uit hebben voor de dag over is.














9 opmerkingen:

  1. Petra heel veel sterkte met de komende chemo (en al die onrust in je hoofd ....) Wel heel sterk van je dat je nog steeds werkt en ach dan mag er best eens een fles door de badkamer. 😏
    groet, Lucy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel begrijpelijk hoor dat je af en toe pissed off bent......diep respect voor je dat je nog steeds aan het werk bent! Heel veel succes vrijdag, ik duim voor je! Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel veel sterkte en af en toe (of vaker) kwaad zijn, is helemaal niet erg. Er gaat letterlijk wat narigheid door je heen. Ik zal aan je denken en positieve 'vibes' naar je zenden..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik bid lach huil en krijs met je mee op aanmoedigend niveau !

    Ik zou je wel potten energie willen sturen en lichtstralen healing en op mijn manier doe ik dat ook. Al was het maar om je frustratie en onmacht te verzachten, maar voor op 'papier' kan ik je alleen maar onwijs veel sterkte wensen !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heeeelll erg veel sterkte! Emoties hebben is logisch en daar mag je ook gewoon aan toegeven...
    Enige wat ik kan zeggen is dat het zwaar k.... is voor je.
    M'n lief krijgt dinsdag zijn 2e chemo van een reeks van 8. Groetjes, Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kan me zo voorstellen dat je tegen de chemo opziet. Het is moeilijk om positief te blijven, maar... we denken aan jou en wensen je het allerbeste toe, en hoop dat deze kuur ook gauw achter de rug is.
    Groetjes, Wim en Ida

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Peetje, heel dikke knuffel. Weet dat het niet helpt, maar dan voel je je hopelijk niet zo alleen. Sterkte, sterkte, sterkte, etc. Wat een kl.... tijd. Groetjes van ons

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel veel sterkte!! Hug vanuit Brabant

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Carry, al die lieve berichtjes lezen doet een mens best goed hoor..

    Roos wens hem veel sterkte..

    Marion, en dray, ze zijn ontvangen hoor.

    Dank je Nicole en Ida en Lucy.

    Wilma en Lucy, ik zou knetter worden om niet te werken. Heel de dag alleen thuis beetje uit raam kijken. Zelfs die herten in de tuin gaan dan vervelen..




    BeantwoordenVerwijderen