maandag 4 januari 2016

Court soap

Het Amerikaanse court system. You got to love it.. Or NOT..Het is een soap. Een regelrechte soap.

Het begin:
Vorig jaar februari werd ik op de interstate 90 aangehouden. Voor snelheids overtreding. Niet echt super. Ik deed 75 in een 65 mile zone. Net op de grens van te snel. Normaal houden ze je echt niet aan onder 75. Maar ik trof natuurlijk een schrijf grage trooper. Ik trok nog snel mijn hoofd band van mijn hoofd. Hopende dat mijn kale hoofd een beetje medelijden zou opwekken. Maar helaas trof ik een regel rechte as****. Ik kreeg een ticket.

Nou dan moet je die hier insturen en aangeven of je schuldig bent of niet. Je denkt misschien wat een vreemd iets, en ja dat is bezopen. Ook al  klokt de trooper je op te snel rijden, je moet gewoon "not guilty" invullen. Door schade en schande wijs geworden wist ik dat inmiddles. Vul je guilty in dan krijg je de volle boete en punten op je rijbewijs. Vul je "not guilty" in dan moet je naar court met de grote kans dat je ticket lager word dan het was. Je krijgt dan bv een parker boete in plaats van een snelheids boete. En geen punten. Als je geluk hebt...

Nou ik vul dus not guilty in en stuur het in. En ik vergeet de hele ticket. Verhuizen, chemo, geen idee waarom en ja dat was niet slim.

Ik was inmiddels verhuisd en de brief van de DMV dat mijn rijbewijs was suspended bereikt mij dus nooit. Niet geheel mijn schuld want ik had mijn rijbewijs laten veranderen naar new Hartford adres en mijn post van New Hartford krijg ik door gestuurd. Maar DMV stuurde mijn post nog steeds naar Oneonta ondanks mijn adres op het rijbewijs verandert was. Vraag mij niet waarom. Slimme mensen werken er nu eenmaal niet bij de DMV.

Nou deel 2

Een paar weken geleden verlaat ik werk om 11 uur in de ochtend. Ik krijg die middag de uitslag van mijn scan en je begrijpt dat er vanalles in mijn gedachte was behalve mijn snelheidsmeter. En dus kom ik een trooper tegen en voila. Bijna een jaar zonder aanhouden is het weer raak. De trooper checkt mijn rijbewijs en ik verwacht hem terug met een ticket. Hij komt echter terug met de mededeling dat mijn rijbewijs suspended is. WHAT...Ja iets met een ticket uit Auburn NY. Oh shit denk ik dan.

Tja en dan heb je een problem. Dan mag je A niet meer door rijden. Je mag je auto parkeren en iemand met een geldig rijbewijs mag hem ophalen. Erger nog je wordt gearresteerd. Ja je moet alles eens meegemaakt hebben toch..?
Want je mag niet rijden zonder geldig rijbewijs. Hij is fijn. Ik bel dus Shirley en die komt er aan. Ook Aleysha wordt opgetrommelt want mijn auto moet binnen zoveel tijd weg gehaald worden anders slepen ze hem weg en daar mag je dan braaf voor betalen plus nog wat extra kosten.

Met meneer de trooper mag ik in de auto naar de court house in Otsego county.Ik werd echter in de town of middlefield aangehouden, maar in de middelfield town was geen rechter beschikbaar om voorgeleid te worden. Maar er is een rechter beschikbaar in Otsego county court.

Aangekomen bij de court house mag ik dus meneer de rechter uitleggen waarom ik zo stout was om te rijden zonder rijbewijs. Nou gewoon omdat ik het niet wist.  Ik mag naar huis en nog wel zonder bail money te betalen want volgens de trooper had ik braaf mee gewerkt en ik was geen "vlucht gevaar" Hij moest eens weten hoe graag ik nu op het vliegtuig zou stappen. Maar ik ben braaf, zeg ja en amen en houd vooral mijn grote mond dicht. Shirley was er achter aan gereden en ik wordt dus vrijgelaten en mag met Shirley naar huis..

De rechter geeft mij een court date voor de town of middlefield voor December 16. (onthoud dat effe)Ik krijg het zelfs schriftelijk gescheven op een papiertje door meneer de rechter himself mee. En hij voegt er nog aan toe dat hij een hekel heeft aan mensen die niet komen opdagen en ik een Bench warrant krijg als ik niet verschijn. Hij is fijn.

Thuis gekomen bel ik eerst Auburn court om die oude ticket opgelost te krijgen. Ik mag er de volgende maandag heen. In de tussen tijd mag ik dus niet rijden en moet Kevin mij naar het werk brengen en Shirley mij ophalen. Kevin blij uiteraard omdat ik elke dan om 5 uur begin..en hij pas om 9 uur op het werk hoeft te zijn.

Nou de maandag breekt aan en Shirley rijdt mij naar Syracuse. Naar de vanbuuren court. Ja echt...

Dan zit je dus is een soort zaal met de rechter in haar bench en een paar advocaten die rond hobbelen voor diverse mensen en een cleck. Die zoals altijd ze pensioen gerechtigde leeftijd zwaar voorbij is.
Je luisterd mee met de man die zijn 3de DWI heeft en veroordeeld word om naar de jail te gaan en alle ellende van de man. Zoon aan de drugs, verslaafd aan alcolhol, AAA klassen etc etc. je houdt het niet voor mogelijk. Iedereen heeft geen keuze om mee te luisteren. De rechter vraagt ook gewoon wat je verdiend etc en waar je werkt etc etc.

Uiteindelijk ben ik dan aan de beurt. Mevrouw de rechter vraag mij uiteraard waarom ik nooit ben komen opdagen om die ticket van februari te regelen en ik heb geen ander excuse dan, ik ben het gewoon vergeten, verhuisd, ziek. Welk excuse je maar wilt.  Ik krijg uiteraard een preek en ze vraagt hoe ik nu dan naar de court gekomen ben. Nou mijn dochter wijs ik aan.
Ze haalt de suspension van mijn rijbewijs en ik mag $70 dokken daarvoor. En ik krijg een nieuwe court date. Uiteraard kan dat allemaal niet NU geregeld worden. Nee daar moet je weer voor terug komen. 2 uur rijden heen en 2 uur terug.

Nou problem 1 dus opgelost ik mag weer rijden.

Dan  moet ik naar de DMV om een uitreksel van mijn rijgedrag te halen. Dat is een papier dat precise vertelt welke tickets je gehad hebt en wanneer en wat voor boete je kreeg. Ook weer $10 en DMV ellende..

2 weken later ga ik weer terug en dan mag ik eerst met de officier van justitie praten en die verlaagd mijn tocket naar een parker boete. Dan weer terug in de rechtzaal wachten tot ik aan de beurt ben en "genieten" van de ellende van 6 andere voor ik aan de beurt ben.

Voor mij is echter een mevrouw die haar 3de boete heeft in 5 jaar. De rechter vraagt haar dan of ze nog wat wil zeggen voor ze uitspraak doet. Nou die vrouw  vertelt leuk dat ze in rehab was geweest en dat haar kinderen niet bij haar wonen daardoor. Rechter vraagt of ze werkt en haar antwoord is nou nee dat kon ze nog niet aan..... (!) Ze mag de 68 dollar court kosten betalen en krijgt $5 boete. I kid you not!!! Of ze dat nu betalen kan. nou nee en ze krijgt tot eind January.

Dan is het mijn beurt en aanbeveling van de officier van justitie neemt ze over. Dus ik krijg een parker boete. Ook mij vraagt ze of ik werk en ik beam dat uiteraard. 
Nou kijk aan ik heb mij 2de boete in 5 jaar en ik krijg....$150 dollar boete.. ARE YOU KIDDING ME...??? oh ja en uiteraard ook $68 court kosten. GO..#$#$%^^$#$*& Ik doe vast iets fout hier.. Wat is er mis met dat plaatje...

Ik betaal wel meteen en oh ja ook nog effe $3,25 omdat ik met mijn pinpas betaal..Ik ben woest...

Nou goed deel 2 dus afgerond..

Op woesndag de 16 sta ik dus braaf bij de Middlefield town court. Maar wat ik eigenlijk al wist.. er was geen court op woensdag in Middlefield. Ik ging toch maar, je weet maar nooit maar de Middlefield town court is altijd op maandag..

De volgende dag bel ik die Middlefield town court en ik krijg een bandje dat afspeelt dat er overdag niemand is in de court en als ze er wel zijn hebben ze geen tijd om de telefoon te beantwoorden. Ik zweer dat is wat het bandje zegt. Ik laat het mijn college ook luisteren. want die vroeg uiteraard waarom ik stond te stampvoeten van nijd.

Ik bel de Otsego county court want is rechter heeft mij die datum gegeven. Ja, nee hoor Middlefield town court is nooit op woensdag, Ze zegt het alsof ik dat had moeten weten. WEEt ik VEEL..
Nee die court is op de eerste 2 maandagen van de maand. Nou je begrijpt die waren over. Ik verzeker mij er nog effe van dat er nu geen warrant voor mijn arrest is uitgevaardigd omdat ik  dus niet op de 16de naar court kon. Nee hoor.. Uh je naam graag..!!

Dan check ik de website van Middlefield town nog effe en wat denk je.. Volgens de website is court daar elke odd Monday..Dus de eerste en de 3de maandag van de maand. Ja wat is het nou..?

De eerst volgende maandag is dus een odd Monday en ik ga toch maar. Maar geen court uiteraard.

Nou vandaag is het dus de grote dag.. Het is de eerste maandag van de maand.. Gelukkig is die court maar 20 minute rijden. Dus gaan we vanavond maar weer proberen. Ik ben benieuwd...

Wordt vervolgd...

2 opmerkingen:

  1. Wat ben ik ontzettend blij dat je weer blogt. Ik hou zo erg van je manier van schrijven en van alle verhalen.

    Vanuit Nederland, Krimpen aan den IJssel om precies te zijn worden er positive gedachten jouw kant opgestuurd.

    Groetjes en bedankt dat je je leven met ons deelt,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh. Wat. Erg. Daar zou ik ook gillend gek van worden.

    BeantwoordenVerwijderen