maandag 11 januari 2016

Operatie

Afgelopen vrijdag was het dan zover. Operatief gaat men het overgebleven restje van de oude tumor en de nieuwe vonds op lever weg halen. Een soort van 2 voor de prijs van 1. Want die ziekenhuis rekeningen hier zijn om op te vreten.

Eerst nog even langs de afdeling blood prikken en men brengt daar ook gelijk een infuse in. Normaal gaat dat allemaal van een leien dakje maar niet vandaag. Infuse aanprikken in mijn elleboog lukt in beide armen 3 pogingen niet. (of ze kon gewoon niet prikken)Dan komt een andere meneer die de infuse aan de bovenkant van mijn hand prikt en in 1 x raak.

Dan mag ik naar de afdeling en gaan we in een ziekenhuis pakkie. En zelfs voor op scheme lig ik in de O.K.

Ruim een uurtje later word ik wakker. Deze operatie werd met een scope gedaan dus geen grote sneede. Das altijd prettig uiteraard. Grote voordeel is dat ik dezelfde dag naar huis mag. Ok advies was een nachtje blijven maar daar ben ik niet voor te porren. En nadat mijn darmen weer werken en mijn blood druk perfect is mag ik lekker naar huis.

Opzich voelde ik me erg goed. Zaterdag morgen wat minder. Een soort van spierpijn door het gas wat in mijn buik was gespoten.

Ik moet zeggen dat het idee dat ik in principe nu kanker vrij ben mij wel erg aanspreekt. Ik ben wel erg skeptische geworden. Ik wil het niet negatief noemen maar ik wil ook niet te vroeg juichen. In het laatste jaar iets te vaak mijn hoofd gestoten denk ik. Tot zover heeft niks volgens plan gelopen en ik  wil mezelf een beetje beschermen tegen teleurstelling.
En we zijn  er nog niet. Dit is voor mijn lever het begin. 6 nieuwe chemo rondes wachten me. En mijn 1,5 cm haar zal dus van korte duur zijn.



Kevin moet naar zijn tante om corn te halen voor onze pellet stove. Die pellets mixen we met droge mais wat veel meer warmte afgeeft dan alleen pellets.Zijn tante heeft een bedrijf die dit verkopen. Ik besluit om mee te gaan. Anders zit ik echt de hele dag op de bank en ik merk dat ik me daar echt niet beter van voel. En zijn tante is een leuk mens dus geen straf om daar even langs te gaan en terwijl Kevin en zijn oom de auto volladen klets ik onder het genot van een bakkie coffee even met Aunt Carol.

Op de terug weg stoppen we even bij de Amish store in Fort Plains, waar ik diverse dingetjes koop. Zoals bv kruiden en bulk flour. Onze koelkast is ook angst aanjagend leeg en we besluiten om dan gelijk maar effe bij de Aldi in Illion te stoppen. Uiteraard sjouwd Kevin en ik laat in.

Om 4 uur zijn we weer thuis en dat is dan ook genoeg voor de vandaag.

Zondag voel ik me beter en ik rommel lekker in huis. Ik maak een flinke pot kimchi, Dat is een koreaans gerecht waarbij je Chinese kool en radijs in een zout, hot pepper (sambal) mengsel 4 dagen op kamer temperatuur laat fermenten. Ik kan er effe geen Nederlands woord voor vinden. Gisten denk ik of zo. Kimchin is hot maar heerlijk. Voor de liefhebber...  https://www.pinterest.com/pin/449726712768658008/



 Ik maak ook een pot met gemixte groenten in een zout oplossing die een dag of 4 moet fermenten.

Ook bak ik een loaf bananen brood. Altijd lekker. https://www.pinterest.com/pin/449726712769832630/

Kevin kookt meestal in het weekend dus ik kom er vanaf met een salade maken want dat kan je aan mijn Amerrkaanse man niet over laten. Die is namelijk vies van alles wat groene blaadjes heeft. Al eet ie wel als ik hem salade voor zet en als ik door de weeks kook en ik brouw een stammpot met boeren kool of zo, ach dan eet ie toch maar want hij komt pas om 6 uur thuis en hij gaat echt niks anders maken. Hij is inmiddels vrij bekend met het word stamppot en als ie het word hoort roept ie al O Geee!! Volgens hem is elke stamppot een verwoesting van zijn geliefde mash potatoes. Maar ja dat krijg je als je een dutchie trouwt he..

Tot zo ver vond ie alleen hutspot te eten. Maar hij is ook een beetje een zeur met eten hoor...

Vandaag dus alweer maandag en ik ben gaan werken. Ik doe voornamelijk administratief werk want na 4 dagen ligt mijn buro er vol mee. Gelukkig heb ik een best een goed team maar sommige dingen blijven toch voor mij liggen. Om 12 uur vind ik het welletjes. Ik ga even langs te ER want ik denk dat het wondje in mijn oude keizersneede  wond ontstoken is. En inderdaad is dat het geval. De hechtingen gaan er uit en de wond wordt gespoelt en mag nu weeer open blijven. Daaaaar gaaaan we weeeer. Morgen weer terug om nog eens te spoelen.

3 opmerkingen:

  1. Blij om te lezen dat je alles weer een beetje oppikt je klinkt goed meis ! En kim chi ? Leerde ik maken in tx van een koreaanse vrouw van een army collega van mijn man maar die begroef het in de grond voor 2 maanden ! Je ziet er goed uit ! Kus en hug uit capelle

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig Petra, dat je de '2 voor 1 prijs' operatie achter de rug hebt en dat die niet tegengevallen is.
    En wat ben je weer lekker bezig geweest in de keuken, petje af wat jij allemaal altijd klaar maakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jee ben gewoon verrast dat je in principe kankervrij bent. Dat is helemaal top. En ik snap dat je wat terughoudend blijft, maar dat zeggen ze toch niet om je een goed humeur te bezorgen denk ik zo ;-)

    Ik ben onwijs blij voor je. Even ademhalen nog voor de chemokuur en dan kan het leven weer langzaam aan op volle kracht geleefd worden zoals jij dat doet.

    Lieve groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen