dinsdag 8 april 2014

Tax seizoen

Tja het is tax seizoen. In Nederland is het al over. Maar hier hebben we tot aprtil 15.

Nou eerst maar effe over over de Nederlandse versie van de IRS. Of wel de dombo club.. Genade het is er ook niet beter op geworden daar zeg. Herinner je hem nog. Venloose Jan en zijn Venloose secretaresse..? Klik op het woordje hem en je kan effe nagenieten.

Nou blijkbaar is er niks veranderd in NL. Ik kreeg een brief. Ik stuur het antwoord terug in de bijgevoegd envelop. Klaar denk je dan.. Nou niet echt. Bij de belasting kan natuurlijk nooit iets in 1 keer. Dus weekje of 4 later...ja weer een brief. DEZELFDE brief..

Je zou toch bijna gaan denken dat men in Nederland geen Nederland's meer verstaan. Of zijn de nummers die jullie gebruiken veranderd?
Ik stuur het nog maar een keer in.

Tja voel je hem al..? Weer een blauwe brief en weer DEZELFDE brief.. Adem in adem uit..

Nou ik denk weet je wat, ik bel gewoon. Wat ze willen weten is heel simple, dat kan ik ook door de telefoon wel door geven. Nou....dat was dus een vergissing. Zeg maar een stomme actie want ik had het kunnen weten.

Na wat rondzwervingen en menu's die vanuit hier niet helemaal werken kom ik bij Elisabeth terecht. Ik denk dat Elisabeth een zware jeugd heeft gehad en vroeg van school getrapt is. Moet wel.
Ze vraagt wat gegevens om my op te zoeken. Ja dat kan zo simple zijn maar niet bij de Nederlandse belastingen. Mijn naam komt ze geen stap verder mee en mijn Burger service nummer ook niet. Ik was er niet zeker van dat het BSN exact hetzelfde was als de sofi. Ik dacht van wel. Ik vertel haar dus dat ik geen BSN heb maar wel een sofi, wat hetzelfde is toch..?

Oh maar nu gingen we compleeet uit de plaat. Iedereen heft een BSN dat heb je thuis gestuurd gekregen en dat was in geen geval hetzelfde als de sofi, geen wonder dat ze mij niet vinden kon. Ze zei dit dus letterlijk zo..Ik prober nog zachtjes in haar oor te fluisteren dat ik niet in NL woonde toen jullie zo nodig dat nummer een nieuw naampje gingen geven. Ik sta ook nergens in NL ingeschreven dus...

Maar waarom ik dan niet ingeschreven sta bij een gemeente, dat is verplicht...Uh sweetheart daarvoor moet je in Nederland in een GEMEENTE wonen..Oh maar U woont toch niet in het buiten land..OHH MYYY LORRD, nee hoor daarom sturen jullie my brieven in een adres in NY USA omdat ik in Nederlnd woon. Nu begint mijn bloed druk te stijgen. Versta je nou geen nederlands, is mijn Nederlands nou zo beroerd of ben je nou zo dom. Ik zou dat ik het gesprek opgenomen had want ik vertelt je dat je nu van je stoel viel.

Nou ik heb er genoeg van Ik betaal dik met mijn mobile. Ik ga het wel op een andere manier proberen. Belasting seizoen is over dus hopelijk heb mijn redder in nood wat tijd om dit effe op te lossen. Wiebe heft inmiddels een reputaie opgebouwd bij die knakkers. Als ze Wiebes naam horen duiken ze gelijk al onder de tafel dus.

Vandaag heb ik dus mijn Amerikaanse tax gedaan. Hier heb je er 2 eigenlijk. De federal tax en de state tax. Beide ingevuld en daar werd peet weer wat vrolijker van. Nou ja effe dan want bijna mijn gehele refund gaat op aan een paar leuke rekeningen. O.a die van de Immigratie service.

Maar alla dat is dan ook maar weer gebeurd. Deze week weer een afspraak maken met de dame van het immigratie bureau en dan kan mijn aanvraag ook de deur uit samen met 2 ongelooflijke checks.Ik bedoel daar kan je een leuk autootje van kopen.

Gelukkig zijn die belastingen hier een stuk simpeler dan in Nederland. Zelfs met alle sores van de verkoop van het motel.

Morgen heb ik van mijn werk een trade show. Om half 11 worden we verwacht met een welcomes drankje, lunch, de trade show, dinner, entertainment en open bar de gehele avond. Daardoor hebben we ook allemaal een hotel room gekregen, want men wil uiteraard niet dat men half bezopen naar huis rijd. En wat ik er van hoor van andere jaren kan dat een behoorlijk zuip festijn zijn. Nou blijf ik niet want ik was zeker niet van plan om me een stuk in de kraag te zuipen. Ik ga lekker naar huis aan het einde van de avond. Het is maar ruim een uur rijden dus dat valt best mee.




2 opmerkingen:

  1. Haha kan het me zo al inbeelden...
    Een geluk dat je Wiebe hebt hé!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hou maar op over de belasting. Her rijmt niet voor niets op ontlasting.. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen