dinsdag 29 juli 2014

wecken en zus

Geen geheim dat ik graag kook. Niet dat ik een super chef ben, ik mag het gewoon graag doen. Mijn nieuwste hobby is brood bakken. Dat heb effe geduurd voor ik dat onder de knie had. Of misschien  tot ik de juiste recept kon herkennen. Inmiddels lukt het me prima om een fatsoenlijk brood te bakken.

Nou zou je denken, waarom, Brood overal te koop in alle soorten en maten.
Yep, nou heb je wel eens Amerikaans brood gegeten..? Dan snap je mijn probleem. Brood hier is namelijk niet te nachelen. Zoet....brrr en ik weet niet wat er in zit maar een brood op het aanrecht laten liggen voor 4 weken, geen problem. Nog net zo zacht alsof het gister gekocht is..En geen groene experimenten. Met andere woorden, zit vol met weet ik veel voor rotzooi.
 Hier een wheat creatie. Zeg maar bruin brood

 
Dan kijk ik al heel lang naar al die lekkere dingen die  je kan inmaken. Mijn moeder deed dat vroeger. Weck potten vol met kersen en bessen en jam.  Dat wilde ik toch ook wel eens proberen.

In mijn vele kook boeken heb ik ook een paar canning boeken erbij zitten en via internet uiteraard ook zitten neuzen. Hoe wat etc. Klinkt uiteraard wel leuk maar er komt ook vanalles bij kijken. Je kan wecken simple. Waterbath method noemen we dat hier, maar vele dingen moeten in een pressure canner gecanned worden. Ik kan effe niet bedenken hoe zoiets in Nederlands heet, Hoge druk pan of zo?

Nou vorige week zondag liep ik in de Walmart en the daar stond ie he.. een pressure canner. Waar je dus beide methods in kan doen. $70. hoef je het ook niet voor te laten, Ik vond dat ik dat wel aan mijzelf kon besteden.

Kijk wat een beauty!!
 
 
En dan gaat peet er op los wecken..
 
 
We hebben in de tuin bramen. En kevin dus aan het prukken gezet. Resultaat 8 potjes bramen jam. En lekker.. appelmoes volgde, aardbeien jam, pasta sauce met gehakt. Mijn eerste project dat onder druk gewecked moest worden.
 
 
Ik vond een recept met annanas/abrikozen jam. OMG to die for.. Zonder dollen ..
 
Inmiddels zit er ook al erwten soep in de potten en mex turkey soep. En ja waar ga je die potten laten. in de kelder uiteraard. Ik heb namelijk een grote kelder.. Dus Kevin aan het timmeren gezet om schappen te maken.
 
 
Dan kan je ook dingen picklen. Ik weet hier ook effe geen nederlands woord voor. augurken in zoet zuur bedoel ik. Noemen we dat ik NL ook inmaken of zo. Ik heb eigelijk geen idee. Google en kevins vertalilings programma bieden hier geen hulp
 Maar goed we hebben nu eigengemaakte augurken en kool salade in zoet zuur.
 
Genoeg over eten. Gisteren kwam keviin zijn zus met haar man en 2 kinderen naar NY. ze woont in LA. We hebben haar een tijd niet gezien omdat ze met kerst niet naar NY  kwam. Kevin zijn zus was namelijk ernstig zoek. Ze heeft als kind kanker gehad en  vorig jaar zomer werd er borstkanker geconstateerd. J is ook nog een de wereld wide beauty expert/ trainer voor een groot beauty company hier in de USA. Zij geeft trainingen en shows over heel de wereld. Ze heeft inmiddels 91 landen gezien. Je begrijpt dat uiterlijk voor haar best belangrijk is.
Het verliezen van al haar haar was effe slikken, maar ja gezondheid gaat voor uiteraard. Inmiddels is ze haar borst kwijt en kanker vrij. Ze is inmiddels ook weer aan het werk.
 
Ze is dus een week hier op vacantie. Gister gingen we dus op visite bij mijn schoonouders. Uiteraard erg leuk om de LA tak van de Carters weer te zien.   Dit weekend komen Josh en Shirley ook en dan is dus de hele familie complete.
 
 




2 opmerkingen:

  1. Ik vind je broodjes er nog wel
    Erg Ameriikaans uit zien maar ook lekker.
    Als

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Was nog niet klaar!, probleem met blog of iPad
    Leuk die jam! Had als jou was ook de fruitschaal
    Er maar ingedaan vooral die bananen

    BeantwoordenVerwijderen