dinsdag 23 september 2014

Buitenlanders

Ja die hebben we hier ook. Dan heb ik het niet over mijzelf, maar een special soort buiten landers. Het soort dat geen woord engels spreekt. Vraag mij niet die gasten overleven.

Ik rijd vandaag van mijn werk naar huis en ik moet over de I90 of wel the thruway. The Thruway is een tol weg. Als je er op gaat moet je langs zo'n tolhuisje en je krijgt een kaartje van de medewerker en als je er af gaat moet je weer langs een tolhuisje en je geeft je kaartje af en je betaald wat de medewerker zegt dat je moet betalen. Je kan op je kaart je ook zien hoeveel het kost van de oprit waar je er op gaat tot elke afrit.

Als je veel tol wegen rijd zoals ik 5 dagen per week dan neem je een EZ pass. Dan krijg je een klein kastje dat je op je voorruit plakt waar je geld op kan zetten en dan kan je door de EZ pass lane. Dan hoef je niet te stoppen. Je rijdt langzaam door de lane en je ziet een stop licht. Camera's detecteren je EZ pass en het licht wordt groen als je langs rijdt en zegt "GO". Logische kan je alleen door de EZ pass lane als je zo'n EZ pass hebt. Als je een EZ pass hebt betaal je ook minder tol.

Ik kom dus bij de afrit en rijdt achter een SUV. Die stopt bij het stoplicht en de man in de auto zwaait zijn kaartje voor het stoplicht. Alsof het stoplicht zijn kaartje kan lezen of zo. Hij probeert en probeert. Dan stapt een aziatische uitziende man uit de auto en loopt richting mij. Hij zegt: "not wirking"
Uh no meneer je moet naar de betaal booth daar. In deze baan heb je een EZ pass nodig en ik wijs naar mijn EZ pass. Hij kijkt me aan alsof ik 2 hoofden heb. En weer: "not wirking"
Met handen en voeten probeer ik hem te gebaren dat hij naar een betaal huisje moet in de andere baan. Hij lijkt er geen snars van te snappen. Jeetje heb ik weer he..

Hoe denkt hij dat hij betaald door zijn kaartje voor het stoplicht te zwaaien? Kom op zeg.
Uiteindelijk lijkt hij te snappen dat hij naar zo'n huisje moet met een levende ziel er in. Uiteraard laat hij zijn auto staan. Inmiddels staat er een lange rij achter mij. De eerste auto's beginnen al te toeteren en Amerikanen zijn over het algemeen vrij geduldig in het verkeer.

Als hij naar het huisje loopt moet hij de andere baan oversteken. Hij wordt bijna overreden door een auto die daar net weg rijdt en niet voor zich kijkt.
Uiteindelijk betaald hij blijkbaar en stapt terug in zijn auto. Dan rijdt hij weg.

Goeie genade zeg. Hoe overleeft zo iemand. Hoe kan je leven in een land en geen word engels spreken. Ik zie het vrij regelmatig. Vaak Aziatische of Indian/Pakistani. Geen word, maar dan ook geen word engels. Hoe lees je dan je post of haal je een rijbewijs of wat dan ook. Snap jij hen dan snap ik hem.

Gisteren was ik vrij. Het is inmiddels een beetje herfst aan het worden. We hadden de eerste nachtvorst waarschuwing al afgelopen week. Al wordt het de komende dagen nog lekker 21 +
graden. In de vroege ochtend is het frisjes. Brr daar moeten we weer even aan wennen.

Herst betekend hier ook appel seizoen en natuurlijk pumpkin. Afgelopen zondag gingen Kevin en ik Apple picking. Is hier heel populair. Je gaat naar 1 van de vele appel gaarden en je kan je eigen apples plukken.

 
 
Het resultaat. 2 bushels apples
 
 
En wat doe je daar dan mee. Nou je maakt applemoes.
 
 
 
En die stop je in potjes, gewecked en dan heb je voor een heel jaar applemoes. In total heb ik 69 potjes.
 

 
 
Dan denk je waarschijnlijk, die is gek. Nou niet helemaal hoor. In huize Carter houdt men van applemoes. Gekochte applemoes bevat een pound suiker en de mijne niet uiteraard. En ik gebruik ook applemoes in  cakes als vervanging van olie of boter. Bv banana bread, pumpkin bread, apple bread en zefls een soort namaak ontbijt koek.
 
Ik heb nog iets meer dan 1/4 apples over waar ik dus appletaart vulling van ga maken en nog wat andere dingen. 



4 opmerkingen:

  1. Dat van de taal niet spreken komt wel in elk land voor toch? Je vraagt je inderdaad af hoe ze het doen en hoe ze overal mee wegkomen... Nathalie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn oma maakte vroeger ook altijd allerlei wekpotten. In de EU leven buitenlanders van uitkeringen en nemen ze kinderen mee die de taal wel spreken / of er is een vertaler aanwezig. In de VS heb je hele samenlevingen binnen de samenleving. Veel Zuid-Aziaten hebben winkels (7-11, kapperszaken enzovoorts). Arabieren hebben tweedehandsautozaken enzovoorts. Grieken hebben diners. Zo is het tenminste hier op het eiland. En Indiers zijn artsen en IT-ers.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk al die appelmoes.
    Ja hier zijn ook een buiterlanders die nog steeds geen Engels of Frans spreken. Mijn neef heeft een vriendin en haar ouders zijn al bijna 30 jaar hier en spreken alleen Grieks. Haar vader werkt in een Grieks restaurant en haar moeder werkt op een atelier met andere Griekse vrouwen. Hun dochter moet altijd mee als ze naar de dokter gaan om te vertalen. Het was heel wat anders toen wij in Canada kwamen, en gelijk in onze baan Engels spraken.
    Groetjes uit Canada, Ida

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben niet zo van de appelmoes, maar als ik dan lees: zonder suiker, word ik wel nieuwsgierig. Misschien ook maar eens zelf maken.. #uitdaging

    BeantwoordenVerwijderen