maandag 19 januari 2015

2de ronde

Afgelopen dinsdag morgen moest ik weer bloed  prikken. Einde van de middag belde het ziekenhuis dat mijn bloed waarden voldoende waren gestegen voor de volgende ronde.
Dat was dan wel mits mijn bloeddruk ook hoog genoeg was.

Woensdag dus vroeg op pad. Mijn bloeddruk was toch nog weer laag en er moest overleg met de uncoloog plaats vinden

Gelukkig gaf die het groene ligt.
Het prikken, de chemo, spoelen ging allemaal lekker vlot. Nou ja het duurt wel uren uiteraard maar toch. Je krijgt drinken wart je wilt.  Den deken voor over je benen. En iedereen is even aardig.

Wat mij er opvalt hier is dat artsen en verpleging zo royaal zijn met medicijnen. Ik bedoel ik krijg meer dan genoeg troep binnen en wilt zo min mogelijk onnodige troep eten.
Je krijgt medicijnes voor misselijkheid, als nodig voor opstipatie, maar je kan de halve apotheek bij elkaar krijgen.
Men vraagt altijd naar de bijwerkingen die je hebt en ik noemde dus vroeg wakker en dan niet meer kunnen slapen. Zeg maar 4 uur s'morgens vroeg wakker.

Nou werd mij direct een middeltje aangeboden, of in elk geval den recept ervoor. Maar ja slaapmiddelen hebben ook weer bijwerkingen. Bovendien moet ik s'morgens ruim een uur naar mijn week rijden. Ik bedoel ik was niet van plan Om dood te gaan wan kanker maar al helemaal niet om mezelf te pletter te rijden omdat ik half high in mijn auto zit.

Zo is er voor elke bijwerking wel een middeltje. Maar al die medicijnen hebben ook weer
bjwerkingen. Je krijgt zo visuele circle. Waar je medicijnen slikt tegen de bijwerkingen van de andere mecdicijnen. En waar houdt het op? Slaap medicijnen is leuk maar ik onderga chemo om weer gezond te worden. Niet om straks een medicijnen verslaving te moeten gaan oplossen.

Ik heb het idee dat men hier wel heel erg snel met recepten voor medicatie staat te wapperen. Ik slik alleen de vitaminen en calcium tabletten tegen bot afbraak. Ik krijg misselijkheids medicijnen toegedient tijdens de chemo. Ik kan ook tabletten voor misselijkheid krijgen maar die heb ik nog niet geslikt. Ook de bloeddruk medicines wilt ik niet. Noem me eigenwijs maar dan moet het maar langer duren. Hoe frustreren dat dit ook is.

Donderdag, ach die vergeten we maar gewoon heel snel. Vrijdag weer maar mijn work en eigenlijk ging dat prima.

Zaterdag begon prima, ik was vroeg wakker dus besloot ik maar vroeg te gaan. Om 1 uur ineens was het op. Spugen, koppijn, en dood, dood moe, zo ineens. Men stuurde men dus maar huis.

Ik zie in reacties en on FB  van: oh wat stoer dat je gaat werken. Nou laat me dat even toelichten. Het heeft niks met stoer te maken. Het is gewoon noodzaak. Ziekte wet hebben wij niet, al hebben betere werknemers als die van mij wel ziekte dagen. Een week of soms 2.

En wat als je ziek thius moet zitten. Alleen in een leeg huis de hele dag, hangen op de bank, bedenken zo miserable ik me voel. Nu moet opstaan, en aankleden, en gaan en ik heb veel afleiding. Zeg maar heeeel veeel. Ik denk dat ik me toch beter voel als ik werk.

Gelukkig heb ik een werkgever die min de vrijheid geeft om te gaan of een dag gewoon thuis te blijven zoals deze woensdag als dat nodig is. Zonder verlies van pay.

Dan heb ik een verzekering via mijn werkgever en bijna elk verzekering is 80/20 of soms zelfs 30/70. Dat betekend dat je van ziekenhuis kosten 20 of 30 % zelf moet dokken. Hoe het precies werkt ben ik ook nog niet uit. Veel te ingewikkelde burocratie waar ik geen snars van snap. Mijn werkgever echter betaald alle kosten die voor mijn rekening komen. Ik hoef nu alleen mijn eigen risico te betalen. Is ook 1500 per jaar daar niet van en aangezien het per kalender jaar is heb ik dus in dec en Jan zo'n rekening maar toch. Dus wie ooit nog eens zijn gal wil spugen over wat den slechte werkgever McDonald's wel niet is, bedenk dan dat je eerst de feiten moet kennen Ik kan me daar enorm boos om maken. En niet allen managers. Paar maanden geleden verongelukte de schoonzoon van een medewerkster en ook daarbij were enorm geholden waar mogelijk en ze heeft geen dag pay gemist.
Just saying..

2 opmerkingen:

  1. Heel herkenbaar wat je schrijft over aanvullende medicatie en de bijwerkingen; is in Nederland eigenlijk ook zo.
    Fijn te lezen dat je een werkgever hebt, die ook zijn verantwoordelijkheid neemt als goed werkgever; las recentelijk van een tandarts in de US die zijn assistente die al jarenlang bij hem werkte, gelijk ontsloeg toen zij borstkanker bleek te hebben.

    Hou je taai!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig laten lijf en leden toe dat je kan blijven werken. En jij als bezig bijtje ........ ;-)
    En toch kan mijn gevoel me niet ontglippen dat ik je heel bijzonder vindt in deze situatie.
    Heb ik je ooit geschreven dat je me inspireert in wie je bent door jouw tomoloze energie, doe je dit nu weer.

    En nu snel beter worden !!! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen